«Знання – це скарб, а вміння вчитись – ключ до нього»
День знань – 1 вересня
Великий Юлій Цезар казав: «Знання – це сила». День знань хвилююче свято для всіх. Немає людини, котра не пам’ятає день першого дзвінка, першу вчительку, шкільних товаришів.
Офіційно День знань був затверджений Верховною радою СРСР 1 вересня 1984 року. В школах проводять урочисті заходи, студентам вручають студентські квітки.
Але так було не завжди. Ще на початку 20 століття 70% населення Землі було зовсім або частково неграмотними.
«Педагогом» в Давньому Римі називали рабів знатних римлян, котрі супроводжували до школи та прислуговували їх дітям. Першим «штатним» педагогом був Марк Фабій Квінті ліан (бл. 35-96 рр.), якій одержував платню з імперської казни, навчав юнаків-патриціїв ораторського мистецтва.
В епоху Відродження (XV-XVI ст.) почала докорінно змінюватись система освіти. Поступово виникали школи гуманістичного спрямування. Але жінки загальну освіту не отримували.
Великий вклад в освіту Русі внесли болгарські ченці Кирило та Мефодій (X ст.), запровадивши кирилицю – старослов’янську абетку. Лаври та монастирі стали центрами навчання. Центром розвитку системи освіти України в XVI-XVII ст. стала Києво-Могилянська академія.
Поряд з навчально-освітніми закладами, які становили гордість нації, народ України створював свою педагогіку – козацьку. Як зазначається в концепції української козацької педагогіки, «ідейно-моральний і емоціонально-естетичний потенціал козацької виховної мудрості втілюють у собі національну психологію, характер, правосвідомість, мораль та інші компоненти національної свідомості, духовності народу».
Крах царизму в Росії та в Україні в 1917 році, привів до зруйнування багатьох шкіл. В умовах поширеної бездоглядності та масового сирітства важливої ролі в Україні набули дитячі будинки та колонії.
У 1919-1939 рр. розгорнулась боротьба за ліквідацію неписьменності серед дорослого населення, було запроваджено загальну початкову освіту, перехід до загальної семирічної освіти в місті й на селі, поступово розширилася мережа середніх (десятирічних) шкіл у містах та районних центрах.
У 1966-1976 рр. школи України перейшли до загальної середньої освіти.
Нині в Україні функціонує 14 університетів і 25 педагогічних вузів, де навчаються майбутні педагоги.
Список рекомендованої літератури:
- Апанович З.А. Нас кличе срібний дзвоник. / Позакласний час.- №13/14.- 2009.- С.21-23.
- Балл Г.О. Сучасний гуманізм і освіта: Соціально-філософські та психолого-педагогічні аспекти.- Рівне : Ліста –М.- 2003.- 128 с.
- Білотіл А.Ю. Школа відчиняє двері всім свої / Позакласний час.-№7.-2008.-ст.39.
- Блага К., Шебек М. Я – твой ученик, ты – мой учитель: Кн. для учителя: Пер. с чеш.- М.: Просвещение, 1991.- 143 с.
- Брайчук О. День знань / Позакласний час .-№13/14.-2006.- С.26-29.
- Войцехівська В.С. Здрастуй, вересень! / Позакласний час .-13/14.-2006.- С.23-25.
- Всему, что ждет впереди , школа дала начало… / Шкільна бібліотека.-№5.- 2007.- С.127-130.
- Майданович Т. Рідна школа. / Дивослово.- №9.- 2004.- С.1-2
- Максименко В.В. Відлітає у вирій літо. / Позакласний час.- №13_14.- 2009.- С.26-28.
- Марків Г.В. Дзвени, мій дзвонику, і весело співай / Позакласний час .- №7.-2008 .- ст..37-38
- Мистецтво життєтворчості особистості: Наук.-метод.посібник: У 2 ч. / Ред.. рада: В.М. Доній (голова), Г.М.Несен (заст..голови), Л.В.Сохань, І.Г.Єрмаков та ін. – К.: ІЗМН, 1997.- ч.2 : Життєтворчий потенціал нової школи.- 936 с.
- Навчання і виховання шестирічних першокласників: Зб.статей./ Упоряд. К.С.Прищепа.- К.: Рад.школа, 1990.- 256 с.
- Нетреба Л.М. Знов вересень ступив на наш поріг. / Позакласний час.- №13/14.- 2009.- С. 24-25.
- Степанюк О. Здрастуй, школо! / Початкова школа .- №8.- 2008.- С.60-62.
- Ткачёва Л.Н. Снова школьный звонок нас зовёт на урок / Позакласний час .-13/14.-2006.- С.30-32.
- Ціпле М.О. Осінь запросила до школи школярів / Позакласний час .- №7.-2008.- ст..42.
- Шкільна держава // Позакласний час .- №9.-2007.- ст..99-107.
- uk.wikipedia.org/wiki/День_знань
- pozdravlenye.com/ukrpozdr.php?c
- newsru.ua/ukraine/01sep2011/knowled